Monday, November 30, 2009

كمال انساني وانحطاط اخلاقي




انشغلت فترة ليست بالقليلة بالبحث عن الكمال الإنساني واساليب وكيفية الوصول اليه .. بل وبدأت اليوم في الكتابة عن سيد الخلق محمد رسول الله صلى الله عليه وسلم .. النبي القدوة فى كل اخلاقه وحياته ومعاملاته وكيف انه كان كامل هذا الكمال الانساني .. وبدأت فى البحث عن المعني اللغوي لكلمة القدوة والصفات التي يتحلى بها الشخصية القدوة .. إلى غيرها من العنواين المتعلقة بهذا البحث .. وفي ظل انغماسي في هذا البحث الذي يرقي بالإنسان وسلوكه ويرتقي به إلى عالم آخر مليئ بفضائل الأخلاق وزينة الصفات .. اجد متصل بهاتفي ليخبرني بمشكلة حدثت ولابد من وجودي اثناء مناقشتها .. وانا ارجوه بأن يجنبنى اياها .. ولكن هيهات .. لنذهب إلى طرف هذه المشكلة الذي أقل ما يوصف به انه شخص دنيئ وقمة في نقص الأخلاق .. بل قاع ..

ليخرجنى هذا الشخص ( سامحه الله وهداه ) من عالم الكمال الانساني فى صحبة خيرة الخلق إلى عالم النقص البشري بل والإنحطاط الأخلاقي ..

4 comments:

*البت المشمشية *حلوة بس شقية * said...

تفتكر هو ده بقه حال المجتمع دلوقتى وسلوك البشر
اللى الانحطاط بقه سمة من سماتو

يا مراكبي said...

بتحصل للأسف .. وكتير كمان

Anonymous said...

لو حطيت بعض الناس تحت الميكرسكوا هتلاقي حاجات كتير فمحدش بيبقي عارف الا لما يتحط في موقف مع بعض الشخصيات زي اللي قولت عليه ومحدش برضه هيلاقي كل اللي حواليه تمام لا بالعكس اصل الناس انواع ومختلفين واختلافاتهم لو فكرت فيها هتتعب واحتمال الواحد يكتئب ويصاب باحباط من نوع خاص
فاللي يعيش ياما يشوف فساعات هيكون غصب عنك انك تشوف
فالحمد لله علي كل شئ وربنا يثبتك ويثبتنا جميعا ويهدي الجميع اللهم امين
سنة اولي دكتوراه

رؤية said...

اعتقد ان دا اثر افتقاد السعي للاقتداء بالقدوة صلي الله عليه وسلم


رنا يجعلنا من المقتدين به